//Hoe optimaliseer ik mijn website met SEO vriendelijke tags?

Hoe optimaliseer ik mijn website met SEO vriendelijke tags?

Scoren in Google met de juiste SEO keywords

We beginnen bij het begin. Weetje nog toen je 6 jaar oud was en je moest leren fietsen? Dat was een hele opgaven. Sommige pakte het snel op maar anderen hadden nog een tijdje zijwieltjes nodig om goed te kunnen fietsen. Die zijwieltjes kun je vergelijken met tags; ze zijn handig en in het begin zeker noodzakelijk. Als jouw website al te vinden is tussen de zoekresultaten dan ben je al goed op weg is dit niet het geval gebruik dan de zijwieltjes en race mee door deze blog.

Wat zijn tags?

Tags vertellen tegen de zoekmachines waar je pagina overgaat en wat voor content er op de pagina te vinden is daarom zijn tags met keywords op de juiste plek zo belangrijk.

URL tag

We gaan het niet hebben over de hash(tags) van Twitter maar over de tags die je website SEO vriendelijk maken. We beginnen bovenaan de webpagina bij de URL ‘Unique Resource Locator’. Ook wel genoemd jouw domeinnaam, elke website heeft zijn eigen plek op het internet. De URL zijn daarom ook erg belangrijk. Het beschrijft waarover de pagina gaat. Stop een paar belangrijke keywords in de URL maar doe dit niet teveel.

Basisregels goede URL

Er zijn een paar basisregels voor het schrijven van een goede URL. Splits altijd je keywords, plak ze niet allemaal achter elkaar. De zoekmachine en je bezoekers willen graag weten waarover de website gaat. Als je de keywords splits doe dit dan altijd met een – gebruik nooit een _ underscore. De ruimte die je hebt in de URL is niet erg veel het is dus van groot belang dat je de ruimte die er is ook optimaal benut. De zoekmachines zien een underscore als een extra karakter. Gebruik je toch een underscore dan is dat erg zonde van de ruimte die je hebt.

Het schrijven van SEO vriendelijke titel tags

We gaan verder naar beneden en komen aan bij de titel van de webpagina. De titel tag zegt iets over de pagina die je bezoekt. Zoekmachines als Google rangschikken de zoekresultaten op basis van algoritme. De titel boven een pagina moet de woorden bevatten waar iemand mee zoekt. Dit zal de kans vergroten om bovenaan de zoekresultaten te komen staan.

Het is prima als je titel langer is dan 55 karakters maar stop er niet te veel keywords in. Te veel keywords in de titel is een oude truck die de zoekmachines niet leuk vinden.

Zet de keywords die je gebruikt in de titel aan het begin van de tag. De titel moet makkelijk te lezen zijn en hij moet aangeklikt worden. Je zou dus de titel kunnen schrijven in een vorm van call to action. Met een call to action spoor je de lezer aan om op je website te klikken. Een goede call to action beschrijft wat jij wilt dat de lezer doet. En dat is natuurlijk dat hij of zij op jouw website moet klikken!

Sta even stil bij het schrijven van een titel tag:

  • Jij bent uniek dus schrijf ook een unieke titel tag
  • Denk aan je keywords en zet deze aan het begin van de titel
  • Start niet met de naam van je bedrijf
  • Gebruik 40 tot 60 karakters

Omschrijving tag

Een goede omschrijving zorgt ervoor dat veel mensen doorklikken naar de website.
Maak je omschrijving niet te lang zorg dat hij niet meer dan 160 karakters bevat.
Maak gebruik van keywords in de omschrijving. Dit helpt niet voor de ranking op Google maar de zoekmachine highlight wel de keywords wat weer kan helpen om gevonden te worden. Mensen hebben geen zin om lange teksten te lezen ze scannen de tekst. De omschrijving tekst moet informerend zijn en tegelijkertijd ook kort en krachtig.

Bodytekst & tags

Zoals we net al vertelde hebben mensen geen zin om lange lappen tekst te lezen dit is ook zo bij de bodytekst. Hak de tekst in stukken en verzin een pakkende kopregel zodat de tekst goed te scannen is. Je kunt gebruik maken van Bold en Cursief gedrukte teksten deze zetten vaak net wat extra kracht achter de tekst. Gebruik gevarieerde keywords, gaat je bodytekst over hondenmanden gebruik dan ook woorden als hondenbench, hondenspeeltje, hondenvoer, hondenbot etc. Dit vergroot de zoekoptimalisatie en zullen bezoekers sneller naar je website worden geleid.

Hoe kunnen afbeeldingen bijdragen aan website optimalisatie?

Afbeeldingen zijn goed te gebruiken als dragers van je keywords. Om afbeeldingen te optimaliseren kun je de keywords gebruiken op de volgende plaatsen bij je afbeelding.

  • In de tag van de afbeelding
  • In de bodytekst naast of boven de afbeelding
  • In de Heading tag (titel boven de bodytekst)
  • In de omschrijving van de afbeelding

Hyperlinks

Linken doen we niet alleen via LinkedIn als we over SEO praten. Links zijn cruciaal voor een goede navigatie op je website. We willen dat de bezoeker onze website bereikt, maar we willen ook dat hij of zij een tijdje op de website verblijven. Zonder linkjes loop je kans dat jouw gemaakte content niet onder de aandacht wordt gebracht bij jouw bezoeker. Dat zou zonde zijn. Zeker als jij diegene kan zijn die jouw bezoeker net dat kleine duwtje in de rug kan geven om artikel b ook nog even te lezen.

Veel voorkomende problemen met hyperlinks

1. Je hebt er geen of te weinig
2. Er staat niet genoeg tekst in de link
3. Je hebt geen gebruik gemaakt van keywords in de link.

Je zou gebruik kunnen maken van een tekstblok onderaan de pagina met linkjes onder elkaar. Bijvoorbeeld een overzicht met populaire zoekresultaten of een overzicht met verschillende soorten categorieën. Wat ook een slimme truc is een tekstblok waarin je in het kort vertelt over wat je doet. Het liefst in korte zinnen met goede keywords. Dit is handig voor de bezoekers om te lezen en voor Google. Google zal dit opmerken wat zorgt voor een betere zoekoptimalisatie. Een win-win situatie dus.

Het is handig om linkjes op de website te hebben maar sla hier niet in door. Dit wordt onoverzichtelijk.

Vond je dit een interessant onderwerp en zou je meer willen weten over schrijven voor Google? Lees dan ook onze andere SEO gerelateerde artikelen.

By | 2018-04-19T14:02:30+00:00 april 19th, 2018|Categories: SEO & tekstschrijven|0 Comments

About the Author:

Hoi ik ben Lisanne, 21 jaar oud en student aan Hogeschool Rotterdam. Ik zit in het eerste jaar van de studie Crossmediale communicatie. De komende tijd ga ik mezelf ontwikkelen als een ware SEO-specialist. Mijn kennis wil ik graag met jullie delen. Daarom zal ik geregeld blogs schrijven over dit onderwerp voor De heren van fatsoen.

Leave A Comment