//Schrijven Voor Internet – De Enige Juiste Aanpak

schrijven voor internet enige juiste aanpakSchrijven voor internet waarbij je rekening houdt met je vindbaarheid in Google, noemen we SEO tekstschrijven of SEO copywriting. Als je het mij vraagt is SEO copywriting nog leuker dan gewoon schrijven, omdat het in sommige opzichten net wat meer vraagt van jou als tekstschrijver.

Schrijven voor internet begint met onderzoek

Zoals gezegd moet je voor je begint te schrijven een gedegen onderzoek doen naar de specifieke behoefte van jouw ideale klant. Maar ook als je teksten en eventuele bijbehorende media (content) klaar zijn, ben je er nog niet. Je moet je nu namelijk bezig gaan houden met de links.

Dit alles  samen maken de 4 pijlers aanpak van SEO copywriting / SEO tekstschrijven:

  • Doelgroeponderzoek; waar is jouw ideale klant naar opzoek?
  • Keyword-onderzoek; welke zoekwoorden gebruiken ze daarbij binnen Google Search?
  • Content; verwerken van de data uit doelgroep- en keyword-onderzoek in pakkende teksten en media;
  • Links; het verbinden van jouw content met andere content van jezelf en die van externe relevante partijen;

Doelgroeponderzoek voor je begint met schrijven

Hoe meer tijd je in het beter vindbaar maken van je pagina’s en blogposts stopt, hoe beter je resultaten zullen zijn en dus ook je conversie.

Wanneer je een product of dienst verkoopt is het natuurlijk de bedoeling dat je ‘zoveel mogelijk’ nieuwe klanten trekt. Maar ook dat je bestaande klanten terug komen voor herhalingsaankopen. Als jij in elke fase van de buyers- en customer journey weet waar jouw ideale klant naar opzoek is, kun je dus met zekerheid zeggen dat jouw strategische visie en aanpak, altijd en zeker positief zal bijdragen aan je eindresultaat.

Keyword-onderzoek voor de juiste zoekwoorden

De meeste mensen geven 2 tot 3 woorden in in Google Search. De Google zoekmachine bepaald na aanleiding van deze woorden welk van de artikelen in de Google database het best aansluit bij de behoefte van de zoekvraag.

Een aanhoudende actuele trend in Google Search zijn ‘complete’ vragen en/of long tail zoekwoorden. Dit zijn zoekopdrachten van 4 woorden of meer. Dit biedt ondernemers in een concurrerende markt toch de mogelijkheid om middels content marketing de sterkere concurrent te verslaan door met zo’n long tail zoekopdracht plots en met opgeheven hoofd in de top resultaten te verschijnen.

Goede content is waar behoefte, uitdaging en/of vraag elkaar vinden

Ik zeg het ongeveer in elke blogpost die ik schrijf. Op het internet zijn mensen opzoek naar invulling van een behoefte, hebben ze een probleem / uitdaging, of is er een vraag waar ze dringend antwoord op willen hebben.

Het is aan jou om deze behoefte, uitdagingen en vragen op de juiste, maar ook vooral op een aantrekkelijke, interessante en bij voorkeur originele manier te adresseren. Dit kun je doen door het schrijven van blogs, maar je kunt natuurlijk ook video’s, inforgraphics, eBooks, whitepapers, foto’s, e.d. inzetten om de aandacht van je ideale klant te trekken.

Maar als deze ideale klant via Google Search bij jouw content uitgekomen is, is het natuurlijk wel de bedoeling dat jij hem verleid tot het nemen van een bepaalde actie. Want het delen van content is leuk, maar er zit natuurlijk voor jou als ondernemer wel altijd een dieper liggende strategische zakelijke en financiële motivatie achter. Verleiden tot het inschrijven op je mailing list is een voorbeeld van een goede eerste en laagdrempelige stap.

Links en linkbuilding voor meer populariteit en relevantie

Linkbuilding is voor vele een vaag begrip. Om het makkelijk voor je te maken verander ik ze gewoon door populariteit en relevantie.

  • Populariteit; Hoe meer mensen ‘praten’ over jouw content, hoe interessanter jouw content wordt voor Google.
  • Relevantie; Hoe meer sites linken naar jouw content hoe interessanter jouw content voor Google wordt.

Linkbuilding en dus populariteit en relevantie, kun je zelf goed sturen door het voeren van een interessante social media strategie. Maar ook door bijvoorbeeld het schrijven van gastblogs of het reageren op blogposts van andere met gerelateerde onderwerpen. Google Alerts is hierbij een handige tool.

SEO copywriting in praktijk brengen

Als je bovenstaande 4 stappen volgt en ondertussen altijd zorgt dat je je teksten niet onnodig gaat volstoppen met keywords (keyword stuffing) en je dubbele content vermijdt kom je een heel eind. Wil je meer lezen over hoe je meer bezoekers en klanten aantrek via je website en het internet download dan ons gratis ebook. Vind je dit interessant? We hebben veel meer geschreven over content, seo, email marketing & social media.

By |2017-08-29T09:27:34+00:00juli 11th, 2016|Categories: SEO & tekstschrijven|0 Comments

About the Author:

Mark Gelderblom is sinds jaar en dag werkzaam in de reclame en marketing branche. In 2016 was het dan ook hoog tijd om De heren van fatsoen. op te richten. Een content marketing bureau met een geheel eigen aanpak. Middels een unieke combinatie van strategisch denken en doen en de inzet van SEO, teksten en video op websites en social media platforms realiseren zij voor hun klanten dagelijks prominente en blijvende zichtbaarheid op het internet.

Leave A Comment